Kost och träning

Kost vid spridd bröstcancer

Spridd bröstcancer kan påverka matvanorna på flera sätt. Sjukdomen i sig kan orsaka viktnedgång eller förlorad aptit. Om du får strålbehandling eller cytostatika kan du även känna illamående, få problem med magen eller smakförändringar. De dagar som humöret inte är på topp är det lätt att antingen tappa aptiten eller tröstäta. I sämsta fall kan försämrade matvanor orsaka undernäring, vilket i sig försvårar tillfrisknandet vid spridd bröstcancer.

Energi och näring vid spridd bröstcancer

För att din kropp ska ha bästa möjliga förutsättningar att klara av behandlingarna, är det viktigt att du ger dig den energi du behöver. Det innebär bland annat att äta regelbundet och gärna hälsosamma alternativ. Du bör inte banta under tiden du får behandling mot spridd bröstcancer.

Ät mångsidigt och se till att du får i dig tillräckligt med vätska. Försök att äta regelbundet även om aptiten tryter. Du kan gärna äta ofta och lite åt gången. För att ha rätt energinivå är det bra att äta spannmålsprodukter, gröna växter, bönor och andra livsmedel som innehåller rikligt med järn, till exempel kål och spenat. Om du känner att det är svårt att alltid få i dig lagad mat, kan du som mellanmål äta kosttillskott eller olika former av näringsdrycker. Diskutera gärna med din behandlande läkare om du planerar att ta kosttillskott.  

Tala med en dietist

Om du har svårt att själv planera din kost eller inte vet vad som är bra att äta, kan du ta hjälp av en dietist. De är specialister på kost vid olika typer av sjukdomstillstånd. En dietist kan hjälpa dig att göra ett schema som är anpassat för just dig och din behandling mot spridd bröstcancer. Tala med din läkare eller kontaktsjuksköterska så får du hjälp att komma i kontakt med en dietist.

Träning och motion

Att motionera hjälper kroppen att återhämta sig under en behandling vid spridd bröstcancer. Att aktivera sig fysiskt återställer förlorad muskelstyrka och bidrar med energi. En annan stor fördel med motion är att det höjer endorfinnivån i hjärnan. Endorfin är kroppens egen ”lyckosubstans” och ger en känsla av välbehag och har även en smärtstillande effekt.

Lite motion är också motion

Försök att bibehålla promenader och vardagsrörelse även i de perioder när du är under behandling. Lite rörelse, korta promenader och vardagssysslor är också rörelse, man bör inte jämföra med vad man orkade innan diagnosen. En dag i taget, orken varierar och så får det vara.

Träna lagom

Hitta den träningsnivå som fungerar efter nuvarande dagsform. Idag kan man gå till sjukgymnast utan remiss. Boka gärna tid med en sjukgymnast och få hjälp att hitta ett träningsprogram som passar under rådande omständigheter. Sjukgymnasten hjälper till att få en god relation med kroppen trots behandlingar och diagnos.

Att sova ordenligt

Att känna sig trött eller till och med utmattad vid spridd bröstcancer är naturligt. Oro och fatigue kan göra att man sover sämre och såväl sjukdomen som behandlingarna ger trötthetskänsla. Att sova ordentligt är viktigt för återhämtningen.

Trötthet vid spridd bröstcancer

Fatigue, ett förstadium till utmattning, ger en trötthetskänsla i kroppen. Det är en trötthet som inte går att vila bort utan som man får lära sig att leva med. Dagsformen, orken och energin varierar. Att tänka varannan dag vila, varannan dag aktiv kan vara ett sätt att förstå variationerna och hur man kan hushålla med krafterna. Ta gärna upp hur du känner dig med din läkare.

Kontakta din läkare om:

• Tröttheten känns värre än vanligt

• Du vilar och sover, men inte känner dig piggare

• Du är för trött för att äta ordentligt eller ta hand om din hygien

• Tröttheten håller i sig och inte släpper

• Om du har svårt att somna eller vaknar ofta under natten

Tips för god sömn

Gör vad du själv kan för att lindra tröttheten. Försök att sova ordentligt och regelbundet. Om du vill och behöver kan du ta kortare tupplurar under dagen för att hålla energinivån uppe. Längre perioder av oavbruten sömn under natten är ett av de bästa sätten för kroppen att återhämta sig. Här är några tips för att få så god sömn som möjligt:

• Håll dig fysiskt aktiv. Den som motionerar regelbundet sover oftast också bättre.

• Ta en tupplur i 15 – 20 minuter om du är trött under dagen.

• Undvik kaffe, te och alkohol, timmarna innan du ska sova.

Använd sängen för att sova och vila. Orkar man vara uppe är det bättre att försöka titta på tv eller lösa korsord på andra platser så att sängen får förknippas med sömn och återhämtning.

• Stäng av mobilen. Sms eller pling från appar kan störa nattsömnen.

• Tyst, svalt och mörkt. Den bästa sömnen får du i ett rum som är svalt (15-18 grader), mörkt och tyst (använd öronproppar om du lätt blir störd).